maandag 23 februari 2009

Toertocht: Gemert ATBeasts

Yes, een thuiswedstrijd! Ik moet zeggen, ik was behoorlijk "hyped" als het ware. Een week niet kunnen trappen en uiteraard razend benieuwd omdat de route vernieuwd was.

Zoals altijd starten de toertochten in Gemert altijd bij Fitland. Binnen even inschrijven en gas erop. Ik heb nooit geweten dat er zoveel singletracks in de buurt van Boekel lagen! Tot en met de pauze lekker veel technisch rijden. Tijdens de rit begon het licht te miezeren maar daar heb je in de bossen niet heel veel last van.

Op het motorcrossterrein was het weer even bijtanken (sportdrank, peperkoek of krentenbol en thee). Een kort ritje over de crossbaan was na de pauze het meest verrassende van de tweede helft. Beetje jammer, de rest was "gewoon" de vaste route rondom Gemert met hier en daar een klein uitstapje naar een alternatieve route. Leuk voor mensen die hier niet bekend zijn uiteraard.

Bij thuiskomst was ik toch redelijk doorweek en toch blij met de vele lagen kleding die ik aan had gedaan. In het begin had ik er even spijt van en dacht dat een thermo-shirt, shirt en jasje iets te veel van het goede was...

km's: 55
gemiddelde: 22
(data van computertje van Jurgen overigens)

Die vage streep in het midden van de foto is Jurgen. Die ging zo hard dat de sluitertijd van de camera het gewoon niet af kon... :-)

vrijdag 20 februari 2009

Matchmakers

De Reba SL van de Salsa was toe aan een servicebeurt. Bij terugkomst uit Alkmaar kon ik eindelijk de Matchmakers monteren die ik had geruild via het mountainbike forum. Ik heb ook besloten niet de remote lock van de Reba terug te zetten aangezien ik die toch nooit gebruik. Nu ziet het stuur er weer lekker clean uit.

De linker matchmaker

De rechter matchmaker

Supercleane cockpit, slechts een computertje ontbreekt

Posershot...ja, lelijke crankarmen

De Trek van Dennis had ik ter beschikking mocht de vork niet op tijd terug zijn van de revisie. Er zal en moet gefietst worden!

zondag 15 februari 2009

Vaste route: Nijmegen

Vanwege een gebrek aan interessante toertochten vandaag de vaste route van Nijmegen gereden. Ondanks de weervoorspelling was het droog toen we aan de tocht begonnen. Het was wel koud, waardoor ook de ondergrond bevroren was. Dat maakte de route wel sneller dan anders.
De route was weer prachtig om te fietsen. Er zit echt vanalles in, klimmen, dalen, technische stukken, brede paden en maar een heel klein stuk asfalt. Deze keer hebben we een stuk van de route gefietst die we tot nog toe iedere keer gemist hebben. Het was een echt technisch downhill-stuk met mooie drops, een boomstronken passage, wat kuipbochten en mooie technische slingerbochten. Buitengewoon prachtig en uitdagend. Iets wat ik tot nog toe nog nooit gefietst heb. Achteraf toch jammer dat we dat stuk niet nog een keer gedaan hebben. Mooi excuus om de route binnenkort weer eens te rijden...

De nieuwe hartslagmeter tijdens de route ook uitgetest. Ondanks enkele keren een korte uitval werkt die prima. Leuk om nu ook te zien (en niet alleen te voelen) dat er een verband is tussen verzuren en een hoge hartslag. Iedere keer als de hartslag boven de 170 uitkwam begon ik te verzuren. De stevigste klim in de route leverde trouwens de hoogste hartslag van 189 op.
Van de 2 uur die we gefietst hebben, één uur boven de 85% max. HR gefietst! Er mag dus nog flink wat getraind worden om deze tijdsduur terug te brengen.
Nooit geweten overigens dat je tijdens zo'n rit bijna 1700 kcal verbruikt!

km's: 45
gemiddelde: 21,8
gem. hartslag: 156

zondag 8 februari 2009

Vaste route: Gemert

Vanwege tijdgebrek kon ik helaas niet mee naar de toertocht in Liessel. Als alternatief de vaste route van Gemert maar weer eens gereden. Het parcours lag er 'tricky' bij; ontdooide bovenste laag en nog veel bevroren sporen. Uitkijken dus. Toch ging het niet verkeerd.

Geen data omdat ik nog steeds geen computertje heb...

Toertocht Liessel

Vandaag met z'n vieren naar Liessel gereden. Met de fiets er naar toe was toch wat te ver...
Het weer zat reuze mee. Gister was het nog bar en boos. Vandaag was het wel een beetje fris, maar hartstikke droog. Tijdens de rit kwam het zonnetje ook voorzichtig tevoorschijn.

Om half 10 gestart voor de 45 km. De verwachtingen waren niet hoog. Maar het was een prachtige tocht. Zeker tot aan de pauze was het heel afwisselend en veel technische stukken. Ze hebben maximaal gebruik gemaakt van de omgeving. Bij het pauzepunt lekkere soep, broodjes, peperkoek en sportdrank. Een accordeonist erbij, dus perfect verzorgd.
Na de pauze zakte de tocht helemaal in. Nauwelijks nog singletracks. Daarvoor in de plaats wel veel, heel veel, veel teveel asfalt. Een stuk van 5 km. asfalt hoort echt niet in zo'n tocht thuis. De laatste 8 km. was dan wel weer aardig, maar toen waren de benen aardig op.

Al met al zeker de moeite waard. En voor de verandering zat de snelheid er deze keer weer eens goed in!

Kilometers: 45.4
Gemiddelde: 23.6

donderdag 5 februari 2009

Kraftstoff

Tijdens de 'Fiets van het jaar 2008' verkiezing op het mountainbike forum, viel mijn oog (en stem) op de Kraftsoff van 'denbever'. Een prachtmachine en de specs liegen er niet om:


Van de week toch maar eens even de site van Kraftstoff bekeken. Oostenrijks topmateriaal hoor. Super. Vind de 'paintscheme' ook erg origineel gevonden:




dinsdag 3 februari 2009

Salsa Moto Rapido onder de 11kg!

Vandaag binnen gekomen: Ritchey V4 Pro Logic SPD pedalen. Ze zijn echt heel mooi. Uiteraard wonen ze niet lang in de doos en heb ze gelijk gemonteerd. Daarmee komt de Salsa onder de 11 kilo. Heb geen foto van de gemonteerde pedalen want de crankarmen zijn echt te lelijk gewoon...



zondag 1 februari 2009

Vast route: Mariahout

Dennis en Jurgen hadden 'm reeds gereden, voor mij was ie nieuw. Onder het motto "Save the best for last" hadden we een ander startpunt gekozen.

Op de fiets naar Mariahout werden we al meteen geconfronteerd met de terugweg: we hadden heel erg de wind in de rug...dat beloofde niet veel goed op de weg terug...

Het is een lekker gevarieerde route en lijkt qua karakter wel een beetje op de route van Gemert (deze kennen we inmiddels op ons duimpje). Er zit veel techniek in en veel stamp-paden. De singletrack op het laatste is zo lang dat na een tijdje het links-rechts-links-rechts wel een beetje begint te vervelen, ook al zijn het van die heerlijke bochtjes was de fiets doorheen glijdt.

De weg terug was een ware beproeving. Wind op de kop en ijskoud!

Omdat we allebei geen computertje bij hadden...geen data van deze route.