zondag 23 mei 2010

Mariahout: fietsspektakel 2010

Goed gemutst en lekker gemotiveerd zijn we ook dit jaar we van de partij bij het Fietsspektakel in Mariahout. We hadden er zin in...Het was weer een tijdje geleden dat we een toertocht hadden gereden. De winterperiode had voor nogal wat aflastingen gezorgd, dus was deze tocht van harte welkom.

Ook deze keer weer starten in het centrum van Mariahout. Het eerste deel van de route is als het ware de aanrijroute naar het echte gebeuren en dus nogal wat asfalt. Maar daarna wordt dat meer dan genoeg gecompenseerd! Wat een heerlijke technische singletracks! Ook de oude vuilnisbelt is weer van de partij. Daarna is het op naar de bossen van Stiphout. Ook daar is het weer de ene traktatie na de andere...singletracks! Lekker technisch rijden, wel zwaar af en toe vanwege het mulle zand, maar over het algemeen viel het wel me.

De pauze is ook deze keer goed bevoorraad en keuze uit meer dan voldoende versnaperingen. Dit vond ik wel een keerpunt in de route. Vanaf dit punt is het veel minder technisch en af en toe toch best lange (mulle) zandpaden. Tegen het einde zit je weer op de vaste route van Mariahout waarvan ik vind dat de slingerende singletrack echt veel te lang is. Daarmee eindig je de route en ben je weer terug in het centrum van Mariahout.

Met ongeveer 62km op de klok, was dit weer heerlijk fietsen en zeker de moeite waard. Tot volgend jaar!

vrijdag 21 mei 2010

Cube project: nieuwe onderdelen

De Cube wordt een project en wel voor op de weg. Geen MTB dus, maar een "fitnessbike" zoals dat dan populair heet. Ik ben ondertussen onderdelen aan het verzamelen en veelal gebruikt spul. Hieronder de nieuwe lading:
  • Ritchey Pro stuur
  • Syntace F99 stuurpen (90mm, 25.4 klem, 6 graden)
  • SRAM X.7 2010 achterderailleur



zondag 16 mei 2010

Vaste route: Zeddam

Omdat we de routes rondom Gemert allemaal zo'n beetje gehad hadden, was het tijd voor een nieuwe uitdaging: Zeddam! De route scoort hoog in de MTBroute top 10 op www.mtbroute.nl dus dat beloofd wat...

Wij zijn gestart bij Het Tolhuis, op de rand van Zeddam. Van daaruit moet je eerst een klein stukje over het fietspad rijden om de route op te pakken. Dat bleek strategisch gezien een goed startpunt want je word vrijwel direct getrakteerd op een paar fixe klimmetjes en afdalingen.

De route heeft zo'n beetje alles in zich: fixe klimmen, mooie afdalingen, singletracks, klein stukje asfalt, bospaden etc. De route is zeer goed uitgepijld en wat me opviel is dat de plaatjes waar het internationaal mountainbike teken op staat, ook voorzien is van een nummer. In geval van nood wel erg makkelijk.

De afdelingen zijn tricky. Omdat het een populaire route is, wordt er dus veel gefietst en dat is te merken...Iedere afdaling heeft aan het einde een "wasbord". Oppassen geblazen dus.

Let ook op de wandelaars want de route kruist diverse malen populaire wandelroutes aldaar...gelukkig is het niet zo erg als in Malden.

Al met al zeker 160km rijden waard! Want tja...het ligt niet erg om de hoek zeg maar...

dinsdag 4 mei 2010

Vaste route: Mierlo

We hebben - vanwege een verhuizing- een nieuw startpunt voor wat vaste routes: Brandevoort. Van daaruit zijn we gestart met de route van Mierlo/Geldrop. Een collega van me heeft deze route meer dan eens gefietst dus werd het eens tijd om te kijken of zijn enthousiasme kon overslaan op ons.

We hebben de route opgepakt vanaf het oorlogskerkhof. Eigenlijk is het vanaf dat punt meteen goed. Lekker technisch rijden, leuke "ups" en "downs" en een mooi stuk landschap. Dat houdt eigenlijk niet op tot je weer op de Mierlose weg komt bij een weide met ontzettende dikke hangbuikzwijnen.

Vervolgens kom je in het minst leuke stuk van de route. Technisch rijden is niet echt meer een issue en ook in deze korte route zit toch een lang verbindingsstuk.

Al met al hebben we ons wel degelijk vermaakt op de slechts 16km lange route en heeft de ontwerper van de route alles uit de bossen weten te halen wat erin zat. Jammer dat de route ontzettend veel wortels bevat wat het bij regenachtig weer even wat extra voorzichtigheid vraagt.

vrijdag 30 april 2010

Marin in Nederland

Haleluja, Marin heeft weer een officiële importeur in Nederland! www.marinbikes.nl is de site.



Dus iedereen die een echte fiets wil hebben, kan voortaan ook in NL terecht met de bijbehorende garantie e.d.

vrijdag 23 april 2010

maandag 19 april 2010

Mr. and Ms.

De fiets van Mr. en Ms. gepoetst...vond wel mooi plaatje zo.


woensdag 7 april 2010

Chris Akrigg

zondag 28 maart 2010

Toertocht: De Rips

De Gert-Jan Teunissen Classic stond op het programma vandaag. Omdat we nog niet allemaal fit zijn, hebben we ervoor gekozen de 30km variant te nemen. Naja, 30km toertocht dan, want we zijn met de fiets erheen gereden.

Er zijn veel afstanden waaruit je kunt kiezen (30-45-65-105). De splitsing tussen deze afstanden wordt al meteen in het begin gemaakt. Voorheen was het zo dat alleen de 30km de andere kant op ging en ook een compleet ander stuk van de route beslaat. Dit stuk hadden we nog nooit gereden en eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen niet erg hoog. Helaas waren deze verwachtingen uitgekomen.

De route begint leuk, slingeren op de wal. Daarna is het slootkant rijden en voornamelijk rechte bospaden. Niet echt spannend. De gekozen paden zijn dan ook nog eens erg zwaar. Paden waarvan de bodem helemaal begroeid was. Naja, in ieder geval duidelijk dat er al heel lang niemand was geweest. Jammer, je rijdt jezelf helemaal stuk daarop.

De route was goed uitgepijld en de verzorging liet niets te wensen over. Complimenten daarvoor. Bij aankomst werden we door een "announcer" geinterviewd. Geen flauw benul waarom...

Grappig was dat we vlak bij de finish mensen tegen kwamen die net gestart waren...Dat was omstreeks 10:45 maar waarschijnlijk was het bij die mensen op de klok een uur vroeger...

Liever volgend jaar de 45 km, die is in mijn opinie wat spannender en meer singletrack.

zaterdag 20 maart 2010

Gearriveerd

Sneller dan verwacht zijn de velgen al binnengekomen. En het zijn prachtige velgen (vind ik dan).


Het tubeless maken valt in de praktijk inderdaad mee. Als je het trucje maar kent... Eerst latex in de band, dan zijn ze zelfs met de fietspomp op te pompen. Zonder de latex lukt het zelfs met de compressor niet.

En gemonteerd op de Marin. Het scheelt 500 gram met de oude velgen! M'n stalen ros weegt nu dus 10,9 kilo.

dinsdag 16 maart 2010

Onderweg

M'n nieuwe velgen zijn onderweg! Vanwege het makkelijk tubeless maken gekozen voor de nieuwe ZTR Alpine velg met de ZTR naven.
Totaalgewicht van het setje ligt rond de 1400 gram. Nou maar hopen dat het stevig genoeg is ... Het zal in ieder geval een stuk lichter fietsen.



vrijdag 12 maart 2010

zondag 7 maart 2010

Toertocht: St. Oedenrode

Deze tocht stond in mijn top 5 maar is nu helaas gezakt naar een lage plaats. Wat een slechte toertocht was dit...Dat lag met name aan twee zaken: te veel asfalt en een slechte bewegwijzering.

Omdat we (vanwege een aantal blessures) nog niet allemaal fit zijn, hadden we ervoor gekozen de 35km variant te nemen. De tocht is ons vrij bekend en we weten op een paar kritieke punten in Son dat je moet opletten waar je precies in moet schieten. Maar vandaag was het treurig gesteld met de bewegwijzering. Als eerste hadden ze linten gebruikt. Sowieso een klote systeem (Rood = Links, geeL = Rechts). De linten waren daarnaast belabberd opgehangen waardoor we meer dan eens waren fout gereden.

Ook de hoeveelheid asfalt was uit balans. Veel te veel. Voor mijn gevoel heb ik net zo veel singletrack/zand gehad als asfalt. Kan er misschien ook aan liggen dat het zand op asfalt vanwege de bevroren ondergrond.

Helaas moeten de mensen die de 35km variant rijden het mooie technische stuk in de bossen van Son missen.

Voor mij de volgende keer geen St. Oedenrode, misschien toch maar naar Riethoven afreizen.

donderdag 25 februari 2010

Retro II

Nu we toch op de retro-toer zijn...Kwam deze tegen via het Nederlandse MTB forum. Ik heb vroeger altijd een zwak gehad voor Klein. Tegenwoordig vind ik het niet zo'n spannend merk meer. Dit vind ik wel een aardig ding zo. Voor het stuur vind ik erg stijlvol.




vrijdag 19 februari 2010

Retrobike

Is dit dan niet vet!!! Een prachtige mountainbike uit 1989 en helemaal gerestaureerd.
Op www.retrobike.co.uk is deze dan ook terecht als Bike of the year 2009 gekozen.

zondag 7 februari 2010

Toertocht: Volkel

Het werd onderhand weer eens tijd voor een toertocht! Helaas waren we maar met 2-en, maar dat mocht de pret niet drukken: op naar Volkel!

Vanuit De Schakel ga je eerst een (naar mijn mening) veel te lang stuk op asfalt richting de oude vuilnisbelt/skihelling waar je tegenop mag klimmen. Dat zorgt er iig voor dat je na een kwartier goed warm bent! Via een weer veel te lang stuk asfalt, ga je vervolgens richting de bossen bij Zeeland en Uden. Niet erg spannend in het begin (veel rechttoe, rechtaan) maar een stukje slingeren over een wal maakt veel goed.

Eenmaal bij de pauzeplek aangekomen (soep, thee, krentenbollen) was het verhaal over: de Deus crank had het begeven en zat helemaal los. Ik ben dus vanuit het pauzepunt terug gefietst naar De Schakel in het centrum van Volkel...Helaas.

Bas en Jowan nog net op de foto bij het pauze-punt

zondag 24 januari 2010

Vaste route: Gemert

Vandaag, na een week of 4-5 niet meer op de fiets te hebben gezeten vanwege troep (lees: sneeuw), stilletjes aan maar weer eens de Salsa aangezwengeld. Hoewel het in het begin een beetje stroef ging, was halverwege de route de machine weer "good to go"! De ondergrond was perfect, de singletrack lag er prachtig bij en het is ook wel eens fijn de fiets zonder te poetsen weg te kunnen zetten. Heerlijk...

zaterdag 16 januari 2010

Pro Carbon MTB Fork

Nieuw speeltje! Hij komt waarschijnlijk op de Cube maar uiteraard moet ie een keer uitgeprobeerd worden op de Salsa. Mooi spul!




maandag 4 januari 2010

zondag 27 december 2009

Salsa: upgrade

Al een tijdje wilde ik naar een 160/140mm schijfrem-setup (i.p.v. 180/160mm). Puur voor de looks. Uiteraard had ik liever schijven gehad met een zwarte spider, maar heb deze voor een appel en een ei aangeschaft via het forum...eigenlijk niet eens zo lelijk. Nieuwe adaptertjes erop en huppa, we're good to go!



donderdag 24 december 2009

Droomfiets: LiteSpeed Sewanee

Ooit...

zondag 20 december 2009

Vaste route: Gemert

Omdat er links er rechts wat toertochten waren afgelast en omdat het koud zou worden, bleven we dit keer maar dicht bij huis: rondje Gemert.

Het blijft toch een aparte beleving om door zo'n sereen landschap heen te glijden. Niet alleen mooi, maar zeker spannende want de vraag blijft toch iedere keer: wat zit er onder de sneeuw. Voor mij resulteerde dat in ieder geval in 3 valpartijtjes.

Onderweg hadden we - na de marteling op het lange rechte stuk in de route - even de tijd genomen om van het landschap te genieten. Hieronder dus wat kiekjes.

De werkpaarden kregen net voor De Stippelberg even rust.

Jurgen met sik-extensions


Bas met sik-extensions en belachelijke helm-setup. Pfff

zondag 13 december 2009

Toertocht: St. Antonis

Eigenlijk had ik best wel een goede verwachting van deze tocht. Kan me herinneren dat ik er vorig jaar redelijk over te spreken was.

Nou...het zal inderdaad "redelijk" zijn geweest want meer dan dat is het eigenlijk niet. Tussen de rechte stukken en vooral 90 graden bochtjes door, zitten inderdaad wel een paar leuke technische singletracks. Daarvan is denk ik 20% ruiterpad. Dat is echt een crime om op te fietsen.

De rustplaats biedt genoeg om bij te tanken en er wordt zelfs snert geserveerd. Wellicht bevorderlijk voor later in de tocht als het spul de flatulentie op gang heeft gezet :-)

Vlak voor het einde wordt je nog getrakteerd op een stukje mul zand op de heide. Erg zwaar en ik heb medelijden met de allerlaatste, want daar is het zand natuurlijk het mulst.

Of ik er volgend jaar weer zal zijn...geen idee. Wellicht als het gevroren heeft en de ondergrond lekker hard is, dan is het net een racebaan.

Leuk feitje: Dhr. Brentjens en gevolg waren er ook.

zondag 29 november 2009

Vaste route: Gemert

Modder!!

maandag 16 november 2009

Toertocht: Zeeland

Vorige jaar 1200 deelnemers (en als ik de foto's moet geloven was Bart Brentjes daar zelfs bij) dus de verwachtingen waren hoog van deze tocht.

De tocht start bij Camping "De Heische Tip". Als herkenning kreeg iedereen een oranje kaartje wat je met een tie-warp aan je fiets kon maken. Mocht je de linten hebben gemist (want daar was de route mee uitgepijld) dan hoefde je de oranje kaartjes maar te volgen, die dingen lagen echt overal.

Enfin, de route start direct op onverhard. De organisatie had het al beloofd en ook waar gemaakt: de route loopt bijna in zijn geheel over onverhard. In de 48km zit misschien 1 km onverhard.

Het is één lange singletrack. Moeilijk om in te halen, dat wel, maar wel heerlijk fietsen. Bospaden afgewisseld met stuwwallen (echt heel leuk) en af en toe een fix klimmetje er tussen. Prima.

Ondanks een vrij positief begin van het weer, valt helaas halverwege de tocht de hemel naar beneden wat sommige stukken behoorlijk sompig maakt.

Omdat de tocht populair is, is het helaas regelmatig "treintje rijden". De drukte maakt het overigens wel weer makkelijker om de route aan te houden en je minder vlug te vergissen met de linten...

Al met al een geslaagde tocht en zeker voor herhaling vatbaar.

zaterdag 14 november 2009

MADE trailer

MADE Trailer from Callum Swift on Vimeo.

zondag 8 november 2009

Toertocht: Valkenswaard

De verwachtingen waren niet erg hoog van deze tocht. Geen idee waarom, maar het "riekt" naar rechte stukken en lange bospaden. Niets was minder waar bleek...

De start is bij het thuishonk van TC De Kempen, net buiten Dommelen bij het parkeerterrein van het Eurocircuit. De 40km stond op het programma.

Allereerst moest er natuurlijk naar een bosrijk gebied gereden worden waardoor we even of asfalt moesten. Geen probleem, dat asfalt zouden we de komende tijd toch niet veel meer zien.

Het eerste deel, voor de pauze, is erg afwisselend. Mooie technische stukken met lekker veel singletrack afgewisseld met een paar stukken bospad en heel klein beetje asfalt. Ondanks dat het weer erg slecht was geweest, viel het qua blubber redelijk mee. Alleen het bovenste laagje van de paden was af en toe zompig...echt fijn vinden de Nobby Nics dat niet.

Na de pauze (soep!) ging het eigenlijk op het zelfde principe door. De route was niet al te best uitgepijld...een beetje op z'n Belgisch: na de afslag. Er was zelfs een pijl opgehangen bij iets wat op een afslag leek maar als je daar eenmaal in volle snelheid afdraaide, stond je in de struiken op een stuwwal...aan de sporen te zien, was ik niet de enige die daar was ingetrapt.

Het weer zat ontzettend mee...het zonnentje liet zich duidelijk zien! Al met al is deze rit zeker voor herhaling vatbaar. Tip: aan het einde hebben ze broodjes worst!! :-)

zondag 1 november 2009

Toertocht: De Rips

Voor de derde keer stond de toertocht in de Rips op het programma. Dit jaar solo, er waren 3 afmeldingen. Ik ging voor de 55km.

Ook dit jaar met de fiets naar het startpunt. Dat was gelijk een mooie opwarmer: wind op de kop. gelukkig betekende dat voor de terugweg iig wind in de rug.

De lange modderstrook die naar de stuwwallen leidt is nu voor 60% verhard. Wat een opluchting. Dat betekent bij terugkomst effe lekker uitrijden en niet nog flink moeten stampen.

Dit jaar was de tocht veel minder verrassend als anders. Veel rechte stukken en veel te veel asfalt. Daar tussen zaten wat mooie technische gedeeltes waaronder het deel in Bakel wat ook in de toertocht van Gemert terug komt. Ook delen van de vaste route van Gemert komen terug en er wordt zelfs een stuk tegen de richting in gereden.

Bij de 45km was de koek op. Toch teveel gegeven op de weg naar de Rips en eerlijk is eerlijk, zo'n Selle Italia plankje is niet bedoeld om bijna 3 uur op te zitten...

Al met al niet echt een superroute deze keer...Jammer. Gelukkig zat het weer ontzettend mee!

zondag 25 oktober 2009

Vaste route: Waalre

Vandaag afgereisd naar Valkenswaard om daar (een deel) van de vaste route rond Waalre eens te gaan bekijken, samen met mijn collega Dennis (Trek 6700).

We zijn gestart bij de Hut van Mie Pils. Daar ga je meteen de A2 over. Dit deel van de route bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste deel bestaat voornamelijk uit rechte stukken. Het landschap maakte veel goed, want het lag er prachtig herfstachtig bij. Het tweede stuk voert ons om en over de heide met lekkere technische stukjes waarbij flink stuurwerk komt kijken. Erg mooi.

Na deze twee lussen kom je weer bij de Hut van Mie Pils uit. Daar hebben we een groot deel van de tweede lus opgepakt. Deze is echt heel erg technisch en rechte stukken komen nauwelijks voor. Flinke stuurmanskunst is er nodig om je door de slingerende singletrack te bewegen. Helaas hadden we ergens een bordje gemist waardoor we een groot stuk in een woonwijk hadden gereden.

Hoewel het de avond ervoor echt flink had geregend, viel het qua modderbad reuze mee. Bordjes waren niet altijd even makkelijk te vinden.



zondag 18 oktober 2009

Toertocht: het Dak van Brabant

Een tocht die we eigenlijk steeds hebben vermeden...het Dak van Brabant. Puur omdat we er vanuit gingen dat ie zo populair was dat het voornamelijk filerijden was. Helaas konden we onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en zijn toch naar de 25e editie van deze populaire toertocht gegaan.

Vanuit Nuenen is het meteen singletracken en daar houdt het eigenlijk niet meer me op tot je weer terug bent in Nuenen. Een geweldige route en tot in de puntjes verzorgd. De route was uitstekend uitgepijld. Verzorging was super en onderweg hadden ze ter gelegenheid van de 25e editie een soort behendigheids-parcourtje ingebouwd.

Als laatste werd je getrakteerd op de Gulberg. Geen standaard rode route volgen maar volledig anders ingericht. Een nieuwe (niet permanente) beklimming en waar je normaal omhoog kruipt, ging je nu naar beneden. Erg leuk. Feit blijft dat de track erg uitgesleten en daardoor redelijk "tricky" is.

Helaas af en toe toch wel file gereden maar het viel me achteraf gezien reuze mee. Er waren ook voldoende inhaalmogelijkheden.

Al met al een toertocht die tot in de puntjes verzorgd was. Complimenten aan de organisatie!

maandag 12 oktober 2009

Downhill

Toertocht: ATBeasts Gemert

Tja...eigenlijk een herhaling van vorig jaar. Blijft een aardige tocht. Ook blijf ik me iedere keer verbazen dat er in Bakel toch echt leuke stukken liggen die lekker technisch zijn. Een Python in de Efteling doet er niet voor onder zeg maar.

Overigens hoort in dat zelfde rijtje ook het stuk na de loop/fietsbrug in Helmond thuis. Erg mooi en technisch. Helaas is het daartussen vaak pad en toch net wat veel asfalt.

We waren dit jaar vroeg gestart. Dat is wel een aanrader. Bijna geen verkeer onderweg.

zondag 4 oktober 2009

Toertocht Eersel

Vandaag stond de toertocht van Eersel opt program. De tocht kende verschillende afstanden, waarbij we voor de 55 km. kozen. Rond 08.45 uur stonden we bij de start. En het was druk! Niet normaal. Al een man of 50 voor ons in de rij voor het inschrijven. Wel vele mooie (dure) fietsen gezien.
De tocht was als marathon aangekondigd en dat was te merken. Bijna alleen maar lange rechte stukken over brede zandpaden en wat asfalt. Er zaten een paar technische bosstukken tussen, maar dat zal niet meer dan een kwart van het totaal zijn geweest. Dus een parcours om snelheid te maken en dat was te merken.
De eerste 15 km. moest ik nog echt in het ritme komen. Het ging niet van een leien dakje. De pauze kwam na 20 km. al heel snel. Of er nog een zou volgen wisten we niet. Het tweede stuk ging een stuk beter. Niet dat ik D kon bijhouden, maar de afstand was wel kleiner. De tweede pauze, die er dus wel was, was rond 35 km. Hierna begonnen de bovenbenen toch flink te verkrampen. Het stuk van enkele kilometers langs de slootkant maakte het er niet beter op! Uiteindelijk na 55 km. was het weer gedaan. D stond natuurlijk al te wachten...
En onderweg alleen maar zonneschijn gehad.





Kilometers: 55
Gemiddelde: 24,6 (D 26,1)

zondag 27 september 2009

Toertocht Stein

Dit jaar wederom de toertocht in Stein gereden. Voor het verslag van vorig jaar kijk hier.
Het was prachtig weer en we waren dit jaar met z'n vieren. De route was hetzelfde als vorig jaar, snel dus (heel snel) met een paar pittige stukken er tussen.
Het was wederom een prachtige route, met iets teveel asfalt dat wel. Het gemiddelde was dit jaar een stuk hoger dan vorig jaar. D had zelfs een gemiddelde van 24 op de teller!

Misschien volgend jaar de 60 km.....

En hierbij de 'actie' foto's.














Kilometers: 42,3
Gemiddelde: 22,5

zondag 20 september 2009

Toertocht: St. Oedenrode/Nijnsel

Hup, daar is ie weer! Eén van onze favorieten. Uiteraard weer starten bij de Vresselse Hut en van daar uit richting Son en Breugel.

Maar...verrassing! Het eerste deel van de tocht (voor de pauze) is anders geworden. Er zitten nieuwe stukken in en het is bijna voor 80% alleen maar technisch sturen. Geweldig. Chapeau voor de organisatie, erg goed gedaan.

Na de pauze is het grotendeels de vaste route van St. Oedenrode volgen met de welbekende slingerpaden. Geen idee of de organisatie er rekening heeft gehouden met "de hoeveelheid" slingerpaden maar in mijn ogen was het precies genoeg. Als je de hele vast route rijdt is het veel te veel van het goede namelijk...maar dat terzijde. Uiteraard zat de wip erin verwerkt en de route is tot op het laatste erg boeiend. We hebben ons weer goed vermaakt.

maandag 14 september 2009

Toertocht St. Anthonis

Gister de toertocht van St. Anthonis gereden. Eigenlijk geen verschil met de tocht van vorig jaar. Daarom maar geen nieuw lulverhaal, enkel een verwijzing.
Het weer was dit jaar wat minder, wat druppels gehad onderweg. De ondergrond was daarentegen wel heel droog, dus veel los zand.
Ondanks de vakantie nu wel een goed gemiddelde.

Kilometers: 46
Gemiddelde: 23,3

woensdag 9 september 2009

Toertocht Swalmen

Afgelopen zondag de toertocht van ATB Extreme gereden in Swalmen. Om 8 uur aangereden, zodat we iets na negenen konden starten. Het was wel wat koud aan de start, dus toch maar een extra shirt/jas aangedaan.
Meteen in het begin achter een groep wielrenners gekomen. Hard op de rechte stukken en stapvoets door de bochten dus. Dat verpest je ritme meteen. De route begon vrij rustig, maar er kwamen al snel wat pittige klimmen in. Ook zaten er wat technische stukken tussen.
Omdat de benen van mij niet wilden, op de splitsing toch voor de 35 km. gekozen. D wilde graag de 50 doen, maar is toch ook voor de 35 gegaan. Bij het pauzepunt was het de ene dure fiets na de andere. Hoezo crisis...
Na de pauze waren het vooral gewone paden, met een enkel technisch stuk. De tocht verder 'rustig' uitgefietst. D was inmiddels op de pedalen gaan staan, want het gemiddelde moest toch omhoog!
Al met al een perfect georganiseerde tocht in een mooie omgeving. Volgend jaar terug voor de 50 en met een beter tempo.

Kilometers: 35
Gemiddelde: 22,5 (D 24)

dinsdag 1 september 2009

Vaste route: Drunense Duinen int kwadraat

Vandaag was het weer niet zo denderend (regen). Prima om te gaan fietsen dus! De route van de Drunense Duinen gepakt met de bedoeling die 2 keer achter elkaar te doen.
In het begin regende het nog niet zo hard. Het duinzand was wel wat beter te rijden, maar nog te los om er doorheen te fietsen. Wel plakt dat mulle zand met wat water enorm aan je banden. Het koekt helemaal aan elkaar. Het gebruik van de laatste twee tandbladen op de cassette was al meteen onmogelijk. De ketting sloeg er continue op over. Dan maar wat meer schakelen tussen het middenste en het grote blad voor.
De eerste ronde rustig begonnen met aan het eind 21 gemiddeld. Omdat ik nog nergens last van had begonnen aan de tweede ronde. Het begon ook harder te regenen. Op het zand kwamen al wat plassen te staan. Het fietsen door het zand ging daardoor wel wat makkelijker. Bijna niet meer hoeven afstappen. Alleen schuurt dat zand wel enorm aan je kont... Op het eind van de tweede ronde sloeg de kramp toe, vooral bij het klimmen. Toch nog een net gemiddelde gehaald.




Kilometers: 52,2
Gemiddelde: 20,7

zaterdag 29 augustus 2009

Vaste route: Drunense Duinen

Gisteren samen met Jurgen een rondje door de Drunense Duinen gedaan. Het had net geregend (flink) dus ik zag de bui al hangen: modder! Maar, dat bleek juist niet het geval te zijn. Doordat het geregend had, was het mulle zand op de singletrack mooi aangehard en was het lekker doorknallen.

De stukken met het mulle zand zijn echt "gemiddelden killers". Sommige stukken zijn (bijna) niet meer te fietsen, gewoonweg omdat er zoveel mensen over dit populaire parcours raggen. Terecht natuurlijk, daar is het voor bedoeld.

Anyway hebben we er een gemiddelde van 20,7 km/u aan overgehouden. Zeker niet slecht al zeg ik het zelf.

Hoewel het ietsjes aan de hobbelige kant is, begint het parcour steeds meer sympathie van me te winnen.

vrijdag 21 augustus 2009

The Ride Journal

Ik kreeg het eerste issue van The Ride via de mail...een prachtig vormgegeven magazine met dito fotografie. Alhier te downloaden:


zondag 16 augustus 2009

Vaste route: Overloon

Overloon...slechts een half uurtje tuffen en je staat op de parkeerplaats van het oorlogsmuseum. Meteen wordt de toon gezet voor het eerste deel van de route: waar is de bewegwijzering?

Je start de route tussen het Libery Park en de tennisvelden. Na goed 100 meter moet je rechts af de bossen in. Let op, de route is uitgepijld met houten paaltjes met een paarse kop met daarop in het wit het bekende mountainbike route logo.

Het begint meteen goed...not...gelijk de weg kwijt en onderweg mis je regelmatig een paaltje omdat deze helemaal is ingegroeid of, omdat het houten paaltjes zijn, ze zijn weggerot en dus omgevallen. Ook de witte verf is niet echt weersbestendig waardoor de routetekens vervagen.

Meteen in het begin is er een singletrack. Daar kun je hard maar let op de bramenstruiken, die waren er in overvloed.

Na wat zoeken, keren, stukken 2x rijden en dergelijke, kom je bij een splitsing. Daar kun je kiezen tussen twee lussen van elks ongeveer 17 km. We hebben lus III genomen en dat maakte de ongemakken van het zoeken en verkeer rijden in eerste instantie meer dan goed. Het is echt een heerlijk stuk knallen! Niet echt heel technisch maar dat maakt niet uit. Deze lus is uitgepijld met zwarte pijlen.

De tweede lus heeft iets meer techniek nodig, maar is niet veel spannender te noemen. Er zit maarliefst 1 klimmetje in en door het stuk bos loopt een soort aorta-achtig fietspad waar je op terug blijft komen. Heel verwarrend, je denkt continue dat je er al geweest bent.

Al met al zeker de moeite waard en nu we de weg weten denk ie alleen nog maar mooier kan zijn. Let wel goed op de bewegwijzering, hier en daar ontbreken gewoon paaltjes...

zaterdag 15 augustus 2009

NEW! Trek 8000 WSD

NEW NEW!! Wendy's Trek 8000 WSD. Prachtig machientje, mooi afgemonteerd, fijne vork en een heerlijk breed stuur voor de missis. Nu nog vies maken...